Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

søndag 24. februar 2008

REFLEKSJONSNOTAT 1

REFLEKSJONSNOTAT 1

AVIK 6400

Kunnskap, informasjon, læring og teknologi

Thor-Arne Johansen

(Bildet er lånt fra slideshare serien til Sigmund Brenna, HiØ, Remmen)

Jeg har fortsatt valgt å forholde meg til blogg som presentasjonsmedium, mye på bakgrunn av at mine innlegg da blir liggende fritt på nett.

Alle som ønsker det kan lese og benytte seg av mine innlegg og pedagogiske linker helt fritt, selvfølgelig følger det noen forpliktelser med, som for eksempel opphavsrett, etikk, nettvett og kildekritikk.

Refleksjonsnotat 1, avik 6400, er en videreutvikling av de tre tidligere modulene, og vil fortsatt bære preg av at jeg i avik 6300, jobbet parallelt med fagplanene for avik 6300 og 6400. Som alltid har det vært tungt å komme i gang med refleksjonsnotatet, synes som vanlig at jeg har kommet alt for kort i forhold til hva jeg selv skulle ønske. Sliter i tillegg tungt med å få ledelsen til å se viktigheten av ikt som basisferdighet.

Mitt fokus vil være på målene i fagplanen for avik 6400 som går på å være støttespiller for ledelsen ved innføring og tilrettelegging av nye lærings- og samhandlingsformer, samt initiere og utvikle IKT baserte kunnskapsnettverk. Dette på grunn av alle sperringene som ligger på skolens nettverk, læringstradisjonene i videregående skole og at jeg har sett at det ville være vanskelig å komme videre i prosessen uten å ha ledelsen i ryggen.

Jeg startet med følgende problemstilling, i avik 6300, etter mange gode innspill, både fra gruppemedlemmene, Trond og Mette, samt mine refleksjoner og tanker rundt det å skulle opprette et kunnskapsnettverk i en skole som legger så kraftige hindringer i veien for å lære med ikt, så endret jeg problemstilling. Min problemstilling fra 6300 viderefører jeg til denne modulen: "Hvordan legge til rette for læring, med ikt, i samarbeid med ledelsen og lærerne på Sørumsand videregående skole".

Jeg har brukt vurderinga fra refleksjonsnotat 2, avik 6300 og vurderinga fra presentasjonsmappa i avik 6300 aktivt i utviklinga av dette refleksjonsnotatet, spesielt med tanke på å utvikle meg ytterligere i forhold til refleksjoner, pedagogisk bruk av hypertekst og språk kvalitet.

I tidligere moduler har det vært stort fokus på verktøybruk, slik jeg tolker denne modulen vil mye av mitt fokus foreløpig være på innovasjon, min individuelle oppgave, gruppeprosessen, begrepsavklaringer og ikke minst arbeidet som er lagt ned i prosessen fram mot et åpnere og mer anvendelig nett her på skolen.

Ingen kommentarer: