Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

fredag 22. februar 2008

Ikt drift

IKT enheten på skolen, har lagt inn restriksjoner på bruk av såkalte streaming sider, Freeware Downloads og sperret disse på skolens nett (for eksempel youtube, TeacherTube, msn etc) dette begrunner de med datavirus og at det ”spiser” opp kapasiteten på skolens nett etc. I tillegg opererer ikt enheten ved skolen med mer enn 60 filtre i skolens brannmur.

Jeg har et stykke å ”gå” i forhold til ikt enhetens holdninger til læring med ikt, kunnskapsløftets ”basisferdigheter” og et ikt støttet læringsmiljø, men tror at det skal være mulig å løse opp i dette på sikt. Ser at ”snippen” løsnes sakte men sikkert, etter hvert som min lobbyvirksomhet skrider frem, men dessverre i mine øyne går dette alt for sakte. Jeg har etterhvert skjønt at det faktisk ikke handler om uvilje fra ikt enhetens side, det handler mer om et ønske om at alle systemer, båndbredden etc skal fungere tilfredsstillende og endel om manglende kunnskaper i forhold til det "å lære med ikt"

Det kan se ut som om jeg i førsteomgang er nødt til å sette inn støtet i forbindelse med ikt enheten og læringsmiljø, framfor å fokusere på elever, lærere og ledelse ved skolen. Jeg har omsider forstått (og tror jeg) omsider klart å jobbe etter prinsippet om å "lære med ikt" ikke om.

Dette har vist seg og være blant annet en kamp om å få lov til å bruke nettresurser/båndbredde i forhold til å drive med opplæring på skolen.

Ingen kommentarer: