Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

tirsdag 19. februar 2008

Enda et marked for nytenking og innovasjon?

Den 8/1 i år begynnte jeg på et 15 studiepoengs studie som skolen sendte meg og en annen lærer på vår skole til.

Studiet heter "Grunnleggende ferdigheter i yrkesfag" og går på Høyskolen i Akershus. Her er det lærere fra Kristiansand i sør, til Lillehammer i nord.

Høyskolen i Akershus benytter seg av learning managment systemet Fronter. Fronter er passordbelagt og derfor lukket for allmuen, jeg ønsker et samfunn hvor man kan dele og samarbeide om alt og mener derfor at denne typen systemer har flere begrennsninger enn fordeler.

Vi har nå tilbakelagt 4 av 7 samlinger på dette studiet. Etter samling 2 hadde vi et hjemmearbeid som skulle omhandle lesing. Rammene for innleveringa var egentlig så godt som frie. Jeg valgte å levere oppgaven i form av et blogg innlegg. Responsen og tilbakemeldinga på denne måten å levere på var egenlig veldig god.

Som du så av tilbakemeldinga, ble jeg bedt om å vise denne måten for klassen på, noe jeg selvfølgelig sa ja til (kunne ikke takke nei til denne muligheten til å så frø på så mange forskjellige skoler på en gang). Jeg brukte ca 1,5 timer på dette og responsen fra klassen var forsåvidt overstrømmende men skeptisk, til denne måten å gjøre det på.

Oppgaven til neste samling skal være å forberede en muntlig fremføring i eget fag på ca 10 minutter, denne skal fremføres for klassen.

Etter avtale med Tove Berg, skal jeg være den siste ut med min fremføring, med fokus på å lære med ikt ikke om ikt. Jeg har valgt i min fremføring å legge vekt på mulige verktøy og måter man kan bruke ikt pedagogisk i forhold til læring.

Jeg har blitt lovet å få bruke den tiden vi trenger denne dagen.

2 kommentarer:

Gry sa...

Så bra. Nå får du spredt dine kunnskaper til andre skoler. Tenk om du fikk Tove Berg til å tilbakemelde til ledelsen (som tross alt har sendt deg på kurs) om at de har engasjerte og dyktige folk innen IKT og digital kompetanse.
Kanskje det ville bli lettere å få gjennomslag for nødvendige utvikling hos dere.
Dessuten skårer du helt sikker på at du lærer foreleseren din noe nytt i dine arbeid.
Vinn - vinn. :)

Franciska sa...

Så bra at du får brukt dine ferdigheter andre steder også og at du får åpnet verden for flere. Forskjellen på å holde et slikt foredrag for medstudenter og madarbeidere er vel kanskje at de du går på skolen sammen med er villige til å lære noe nytt og innføre nye systemer.
Det kunne jo vært nyttig for deg hvis du får den læreren din til å skrive en liten "attest" til deg om arbeidet ditt som du kunne vise de på skolen hjemme :-)