Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

mandag 11. februar 2008

IKT – en utfordring for lærerrollen?

Atter en gang føler jeg at jeg står og stamper på stedet. Er det ingen andre som ser nytten av pedagogisk bruk av IKT i opplæringa?

Jeg skrev i et tidligere innlegg her i bloggen at jeg følte at jeg sto på stedet hvil og kun stanget hodet i veggen, har man gjort det nok ganger blir man flat i panna. Våger nå å komme med følgende påstand:

”Den lærer som kan byttes ut med en datamaskin, bør byttes ut med en datamaskin.

Bildene er lånt fra slideshare serien til Sigmund Brenna, HiØ, Remmen


I gårsdagens skole fikk elevene svar på spørsmål de aldri hadde stilt.


I dagens skole får elevene selv finne svarene på spørsmål de aldri har stilt.


I fremtidens skole bør elevene selv få finne svar på spørsmål de selv har stilt.



Nysgjerrigpermetoden.no

2 kommentarer:

Gry sa...

Kloke ord.
Er nok ikke bare du som ser nyttena av ped bruk av IKT i opplæringa. Har du sett her
http://www.karmoyped.no/ped/

Franciska sa...

Jeg kjenner meg igjen og prøver å finne ut hvorfor det er slik. Jeg tror vi forventer oss for mye. Eller setter oss for høye mål ut fra forutsetningene. Kanskje vi involverer for mange, eller for få?
Hvordan kan oppgaven løses på en annen måte? Hva kan gjøres enklere slik at deltagelsen blir større?

Jeg er en utålmodig sjel som skulle hatt ting gjort i går...vi er kanskje fler?? ;-)