Uforutsette problemer spiser mye tid
Tidsbruken avhenger av: hvor raskt en blir enig om strategi
hvor stort systemet er
hvor stor interessen er
hvor godt informasjonen spres
tilgang på ekspertise
hvor mye motstand som oppstår
hvor mye endringen vil påvirke enkeltpersoners eller gruppers posisjoner, rutiner eller makt.
Ressurser - økonomi, fagpersoner, tekniske hjelpemidler og annet materiell
startfasen av innovasjon er ofte avhengig av ekstern hjelp, nytt utstyr, omplasseringer, fagbøker osv
spredningsfasen trengs midler til informasjon og oppfølging
Faglige ressurser som kunnskaper og ferdigheter er like vesentlig som penger.
Planlegging og kartlegging av:
eksisterende kvalifikasjoner
behov for ny fagkompetanse
Innovasjon er avhengig av balanse mellom Økonomi og Kunnskap. Utdanning av fagfolk og økt forskningsinnsats er viktig for å gi balanse mellom økonomi og kunnskap for at forbedring skal oppnås og gi gode nok resultater.
Fagfolk bør ha kompetanse til å kunne utnytte nåværende ressurser best mulig, ha økonomisk tenkning og bli flinkere til å dokumentere resultater av eget arbeid. Som fagperson blir en en del av kollegiet og organisasjonens ressurser.
System - byråkrati- og organisasjonsstrukturer
vanskeliggjør ofte muligheten til å finne ansvarlige etater/departementer eller personer som kan ta avgjørelser/ansvar.
innenfor et likt system (feks skolen) gis det rom for stor personlig og faglig frihet.
svakheten ligger i at organer høyere opp i systemet tar beslutninger som forventes at skal utføres uten at tilstrekkelige ressurser tilføres.
(Kilde: Skogen og Sørli, side 31-39 og Grys blogg)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar