Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

fredag 22. februar 2008

Plan for AVVIK 6400 (innovasjon Sørumsand vgs.)

HOVEDMÅL:
Få lærerne og ledelsen ved Sørumsand videregående skole til å bruke IKT som en naturlig del av opplæringa

Skolen har etter hvert fått en brukbar maskinpark, alle vg 2 elevene har tilgjengelige bærbare maskiner, vg 1 elevene har rimelig god tilgang på datamaskiner gjennom skolens datarom. En ting er å ha maskinvaren tilgjengelig, en annen ting er om den blir brukt nok og fornuftig.

I dag har jeg en oppfattning av at maskinene ikke blir brukt nok og godt nok i opplæringa.

Derfor ønsker jeg å sette fokus på å lære med ikt - ikke om ikt.


Kortsiktige mål:
Lese boka Innføring i innovasjonsteori, Skogen og Sørli (Gjøre meg kjent med og forstå meningen med innovasjonens grunnprinsipper.)

Jobbe videre med problemstillinga mi med tanke på å øke ikt kompetansen på skolen og i klassen på HIAK (grunnleggende ferdigheter i yrkesfag), på denne måten er jeg nødt til å ta dette over langen. Alternativt må jeg fokusere på eget team ved å komme med små drypp med jevne mellomrom, noe som helt klart også vil være store skritt i riktig rettning.

Ledelsen på skolen ønsker at jeg skal skolere personalet gratis, dvs ikke godgjøring eller tidsresurs. Er vrien med ledelsen på dette punktet (foreløpig) men ser at jeg har mer å tape enn ledelsen, hvordan skal jeg komme videre i forhold til studiet hvis jeg ikke får innpass verken i form av tid eller resurs???? Dette ender nok med gratis arbeide igjen!!!

Langsiktig mål:
Arbeide målbevisst og strukturert opp mot ledelsen, noe jeg ser har fungert bra andre steder, virker kanskje ikke som om ledelsen har sett alvoret i basisferdigheten ikt. Målet må være at de setter av tid til meg på arbeidsplanen fra og med neste år.

2 kommentarer:

Gry sa...

Jeg blir stadig overrasket over at flere fokuserer på at deres innsats skal lønnes for at motivasjonen skal være til stede for innsats. Men ++ til deg TA om at du innser at det nok blir gratisarbeid denne gangen også.

Jeg har en lang fartstid bak meg som selvstendig næringsdrivende og driftsleder, og har erfart at det finnes ikke gratisarbeid (det bare føles sånn der og da), du får "betalt" på mange måter seinere for denne type innsats.

Franciska sa...

Det er vel ikke slik i dag at man får ekstra betalt for å gjøre noe ekstra ekstra på arbeidsplassen. Det forventes av oss som arbeidstakere at vi yter mer enn det vi får betalt for. Slik er det nok innenfor den bransjen vi jobber.
Jeg tenker at dette arbeidet vil nok ikke gjøre det rik på hverken tid eller penger, men du vil få med deg gode erfaringer som andre vi misunne deg og forhåpentligvis har du en ledelse som vet å sette pris på deg og gi deg gode tilbakemeldinger!
I neste omgang, hvis du skulle komme til å søke deg ny jobb er jo et slikt prosjekt på cv'n slett ikke dumt! Poenget mitt er vel at dette arbeidet er flott, håper andre også forteller deg deg! Og at du vinner i form av økt kunnskap for egen del og goodwill hos andre.