Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

fredag 29. februar 2008

Sosiale systemer





















Kompleks
Data sperringer, nettverksblokkeringer, vanskelig å argumentere godt nok og påvirke ikt-ansvarlig i riktig rettning (blir møtt av tekniske begrunnelser)
Vanskelig å ha gode nok begrunnelser for å inngå diskusjoner for og i mot
Mangler forhold til egen arbeidsplass - endringer betyr endrede rutiner og merarbeid i en overgangsfase
Få ledelsen til også å se ”med andres briller”

Komplisert, sammenheng mellom årsak og virkning
Ledelsen ser ikke mulighetene
Usikre mottagere. Ledelsen har ikke nok kunnskap
Påvirke (drive) ledelsen i forhold til hva
Mange som sitter på gjerdet fro å se hva som skjer. (venter på å kunne si: ha ha hva sa jeg) Mangler forhold til egen arbeidsplass
Forventninger
Behovs/situasjonsavklaringer.


Klar sammenheng mellom årsak/virkning
Trygghet, det kjente er trygt
Kursendring, tar lang tid, tungt å bremse og snu et tankskip i åpen sjø
Fellestid til spredning av overbevisninger
Tid, muligheter, kunnskap! Lærerene ved skolen må få tid til å endre/tilegne seg holdninger og kunnskap.
Ansatte med lite/ikke nok kunnskap
Konservative lærere
Opplæring

Kaos mellom årsak og virkning
Her hadde vi ingen momenter. Ser helt klart at dette kan komme av at vi ikke evner godt nok å se dette "med andres briller" eller kan årsaken være at vi sålangt "styrer" egen innovasjon slik at vi ikke havner i det vi føler er kaos?

Bruce Mckenzie og Cognitive edge skriver mer om dette.

Ingen kommentarer: