Jeg har lenge gått og tenkt på hva digital kompetanse hos læreren i sammenheng med web 2.0 er, hvorfor det er så vanskelig å få ledelsen og ikke minst kollegiet til å se nytten av disse applikasjonene. Jeg ønsker å komme med noen påstander:
- Lærerens digitale kompetanse er noe helt annet enn elevers digitale kompetanse.
De definisjonene som blir beskrevet i offentlige styringsdokumenter (inkludert EU) og norsk forskning beskriver digital kompetanse som et idealmål å tilstrebe som lærer ovenfor elevene. - Lærerens bruk av web 2.0 er et eksempel på hvordan lærers digitale kompetanse arter seg annerledes. Læreren finner frem til løsninger som kan kombineres med eksisterende lærerverk (i bokform, på nett), nettressurser og LMS. Disse løsninger/tjenester/læringsressurser dekker et pedagogisk og et faglig behov læreren definerer med utgangspunkt i læreplaner +++ (hele yrkeskonteksten).
- Web 2.o applikasjoner er unge, i den forstand at det vil bli flere og bedre tjenester i løpet av de neste årene. De web 2.0-tjenestene som er aktuelle i skolesammenheng og som best dekker faktiske behov i skolen vil ‘overleve’. Lærere som bruker web 2.0 applikasjoner i skolesammenheng har en digital kompetanse av den typen som vil være aktuell for lærere å ha i fremtiden.
- Web 2.0 applikasjoner er mange og forskjellige, men de har en rekke særtrekk som gjør de velegnet for bruk i skolen. Ikke minst at de stort sett er gratis og har lav brukerterskel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar