Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

tirsdag 22. januar 2008

Innovasjon

Innovasjon

”Forutsetningen for å lykkes med innovasjonsarbeid ligger i å ha innsikt i hvordan motstand og barrierer i organisasjonen kan oppstå og bearbeides, og hvilke ulike strategier som kan nyttes i innovasjonsarbeidet.” (se Skogen og Sørli) Halvparten av norske virksomheter mislykkes med innovasjonssatsningen, er dette fordi vi tenker for tradisjonelt? Hvordan lykkes med innovasjon?

Hva er innovasjon?, innovasjonsteori

Definisjon: ”En planlagt endring for å forbedre praksis.” Kilde: Skogen og Sørli. (Forbedring er subjektivt, læreren er subjektet.

Ett nøkkelspørsmål til Skogen og Sørli sin def er forbedring for hvem??? Læreren opptrer som ekspert ovenfor eleven (sosial ulikevekt dvs makt til å påtrykke andre sin mening) her kommer vi bort i endel etiske rammer som vi må tenke gjennom. Noen har makt til å påtrykke andre meninger. Noen har blitt gitt makt til å plukke ut meninger som er av betydning for andre (politikere). Men, ved å velge noe, velger jeg bort noe annet. Dette er dobbel vilkårlighet. (Det er vilkårlig hva som velges og det er som velges bort?)

1 kommentar:

Franciska sa...

Det er et viktig poeng du kommer med, hvem er det som har makten til å velge for andre? Er de bevisst hvilken makt de har når de foretar valg for andre. Da kan man snakke om symbolsk vold...
Når vi jobber med innovasjon, tar vi da slike valg for andre? Er vi bevisst det?