Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

søndag 6. april 2008

Etikk, jus, opphavsrett og kildekritikk

Etikk.
En etisk problemstilling er opphavsretten til bilder, skrifter, film og musikk.

Opphavsretten er regulert av åndsverklovens § 1. Samt sentrale forskrifter til åndverksloven

Som lærer må du ha satt deg godt inn i lov om åndsverk og hvilke juridiske konsekvenser det kan få hvis man bryter loven.
Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Lov om opphavsrett sier også en del rundt bruk av verk i undervisningsvirksomhet

Skolene har en avtale med Kopinor som gir skolene innenfor visse rammer en generell tillatelse til å kopiere opphavsrettslig beskyttet materiale til internt bruk mot betaling.
Det ligger visse begrensninger, i forhold til hvor stor del av en for eksempel en bok som kan kopieres, hvem som kan kopiere og hvordan disse kan distribueres og benyttes.

Med internet har personvern blitt et viktig begrep å forholde seg til. Med dette har Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven) blitt et nyttig oppslagsverk.

Lovens formål og virkeområde Dette er selvfølgelig for å sikre den enkelte mot at personvernet blir krenket gjennom behandling av personopplysninger.

Dette er for at enkelt individet skal kunne ha kontroll over opplysninger om seg selv. Personlige integritet er avgjørende, og det skal ikke legges ut informasjon om enkelindivider uten samtykke.
Det er viktig å få tillatelse av personer (privatpersoner) som man ønsker å publisere bilder av på internett, dette gjelder ikke i forhold til kjendiser og andre offentlig personer.

Før jeg forlater temaet etikk og jus, ønsker jeg her å rette en sterk beklagelse til Albertine Aaberge ved Sogndal videregående skole
da jeg i kampens hete i forbindelse med utarbeidinga med dette refleksjonsnotatet fant et flott og meget interesant innlegg i hennes blogg. Dette ønsket jeg å benytte meg av i min blogg, noe jeg også gjorde etter noen små endringer og tilpasninger. Dette ville i mine øyne ha vært helt ok, hvis jeg hadde hatt kildehenvisninger og kreditering av Albertine i mitt innlegg noe jeg hadde glemt.

Albertine gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde glemt kildehenvisning, dette ble rettet opp umidelbart.

BEKLAGER ALBERTINE!!!!

Vær smart og trygg på nett!

Kildekritikk

Hvordan tolke kilder er svært viktig i forhold til kilder.

Ingen kommentarer: