På den siste samlingen snakket Trond om det med spill og læring.
Hvilke faktorer er det som gjør at spill fenger elevene?
Påvirke egen situasjon
Problemløsning
Tilbakemelding – her og nå
Kontinuerlige utfordringer
Lystbetont
Regler??
Tilpasset ditt nivå
Nøytral tilbakemelding – lik for alle
”Spenningssøking”
Valg og bortvalg
Multi sesorisk (involvere flere sanser samtidig)
Mestring
Konkuranse
Sosiale fellesskapet/sosiale utfordringer.
Hvorfor er ikke jeg bevist disse punktene når vi driver med opplæring/legge til rette for at disse er til stede i læringssituasjonen.
Etter å ha reflektert litt over punktet over, ser jeg helt klart at mye av "spillfaktorene kan overføres til andre oppgaver ved hjelp av hyperlinker. Jeg vil for framtiden tenker mer over egenskapene til hyperlinker, og hvordan jeg kan dra nytte av disse på en bedre måte i forhold til elevene mine.
Jeg opprettet en side for spill på Sørumsand bloggen, men føler ikke at jeg har kommet godt i gang med denne. Etter å ha søkt litt på nettet, ser jeg at det er flere som har gjort gode forsøk med spill i opplæringa, blant annet Stovner videregående skole hvor man spiller samfunnsfag.
1 kommentar:
Ufordringen ligger i å finne noe som er like interessant som spill og fremdeles pedagogisk. Jeg vet ikke om det er mulig å få det til. har vel enda til gode å høre om helt vellykkede forsøk på dette.
Noen av de eksemplene du skriver om i spillbloggen er morsomme, men det som er vanskelig slik jeg ser det er å finne et spill som elevene kan bruke faglig, men som er så spennende at de bare måååå spille.
Legg inn en kommentar