Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

mandag 3. desember 2007

Spill og læring

På den siste samlingen snakket Trond om det med spill og læring.
Hvilke faktorer er det som gjør at spill fenger elevene?











Påvirke egen situasjon

Problemløsning

Tilbakemelding – her og nå

Kontinuerlige utfordringer

Lystbetont

Regler??

Tilpasset ditt nivå

Nøytral tilbakemelding – lik for alle

”Spenningssøking”

Valg og bortvalg

Multi sesorisk (involvere flere sanser samtidig)

Mestring

Konkuranse

Sosiale fellesskapet/sosiale utfordringer.


Hvorfor er ikke jeg bevist disse punktene når vi driver med opplæring/legge til rette for at disse er til stede i læringssituasjonen.

Etter å ha reflektert litt over punktet over, ser jeg helt klart at mye av "spillfaktorene kan overføres til andre oppgaver ved hjelp av hyperlinker. Jeg vil for framtiden tenker mer over egenskapene til hyperlinker, og hvordan jeg kan dra nytte av disse på en bedre måte i forhold til elevene mine.


Jeg opprettet en side for spill på Sørumsand bloggen, men føler ikke at jeg har kommet godt i gang med denne. Etter å ha søkt litt på nettet, ser jeg at det er flere som har gjort gode forsøk med spill i opplæringa, blant annet Stovner videregående skole hvor man spiller samfunnsfag.

1 kommentar:

Franciska sa...

Ufordringen ligger i å finne noe som er like interessant som spill og fremdeles pedagogisk. Jeg vet ikke om det er mulig å få det til. har vel enda til gode å høre om helt vellykkede forsøk på dette.
Noen av de eksemplene du skriver om i spillbloggen er morsomme, men det som er vanskelig slik jeg ser det er å finne et spill som elevene kan bruke faglig, men som er så spennende at de bare måååå spille.