Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

tirsdag 4. desember 2007

Hypertekst

Hva er det som gjør god pedagogisk hypertekst så viktig?

Hypertekst har disse egenskapene:

Påvirke egen situasjon
Problemløsning
Tilbakemelding – her og nå
Kontinuerlige utfordringer
Lystbetont ??
Regler??
Tilpasset ditt nivå
Nøytral tilbakemelding – lik for alle
”Spenningssøking”
Valg og bortvalg
Multi sesorisk (involvere flere sanser samtidig)
Mestring
Konkuranse

Sosiale fellesskapet/sosiale utfordringer.Hvorfor er ikke jeg bevist disse punktene når vi driver med opplæring/legge til rette for at disse er til stede i læringssituasjonen.

Etter å ha reflektert litt over punktet over, ser jeg helt klart at mye av hyperteksten kan overføres til "spillfaktorene".

Jeg vil for framtiden tenker mer over egenskapene til hyperlinker, og hvordan jeg kan dra nytte av disse på en bedre måte i forhold til elevene mine.

Jeg opprettet en side for spill på Sørumsand bloggen, men føler ikke at jeg har kommet godt i gang med denne. Etter å ha søkt litt på nettet, ser jeg at det er flere som har gjort gode forsøk med spill i opplæringa, blant annet Stovner videregående skole hvor man spiller samfunnsfag.

Ingen kommentarer: