Anvendt IKT, presentasjonsmappe avik 6400. Kunnskap, informasjon, læring og teknologi.

Forside
Innledning
Problemstilling
Begrepsforklaringer
Kunnskap, informasjon, læring og teknologi
Fagplanen
Obligatoriske oppgaver
Individuell oppgave
Referanser/kildehenvisning

Utskriftsvennlig versjon, det presiseres at det er blogg versjonen som er min offisielle innlevering. Dette er på ingen måter en utgave som rettferdiggjør alt arbeidet som ligger i bloggen.

torsdag 18. oktober 2007

Makt- og verdibarrierer

Makt- og verdibarrierer:

Disse barrierene er positive eller negative alt etter hvilken verdiforankring en har.

Manipulere til egen vinning - opprettholde strukturer - posisjoner - tradisjoner.

Makt i seg selv er ikke negativ, men hvordan den utøves og hvilken verdiforankring den har, er avgjørende.

Uformell makt: makt oppnådd av personer i underordnede stillinger.

Verdibarrierer: personers verdistandpunkt som verdier, normer, tradisjoner, kulturbakgrunn (feks abortlov, Alta utbyggingen)

rettferdighets-, omsorgs-, snillhets- og veldedighetsfilosofi.

det er et definisjonsspørsmål om en kaller det motstand mot forandring eller om det er et spørsmål om ulike verdier eller syn.

Verdibarrierer gir ofte alliansedannelser. Grupper enes om virkemidler som skal brukes. Dette er svært vesentlig for gjennomføring av innovasjon.

Ved tap av alliansepartner kan prosesser stoppe helt opp.

Det er viktig å være i allianse med de som har makt i innovajonsarbeid.

Maktbarrierer: ha monopol på yrkesroller

Ekspertmakt: noen personers kunnskap og ferdigheter

Personlig makt: en persons evne til å vinne andres respekt og tillit

Legitimert makt: en persons stilling, rolle og posisjon, som direktør, rektor, styrer, formell makt.

Informasjonsmakt: en persons mulighet til å gi og få viktig informasjon som andre kan ha nytte av. Gir mulighet for innflytelse på og kummunikasjon med mange ledd/nivåer, øker en persons makt.

Belønningsmakt: mulighet til å gi belønning i form av psykologiske eller materielle forsterkere. Som økt lønn, bedre arbeidsvilkår, forfremmelser eller anerkjennelse.

Kontaktmakt: en persons evne til å få kontakt med andre, være en god lytter, oppleves som interessant å samarbeide med, viser respekt og engasjement for andres arbeid og har stabilt godt humør.

Makt er viktig med tanke på å ta vare på store verdier og interesser, men maktfaktorene gjør det lettere å se hvorvidt denne makten misbrukes.

Vellykkede innovasjoner må realiseres og etableres som ny praksis, og ikke bare være gode ideer og planer.

Innovasjon kan foregå på ulike plan.

med ulike systemers mål - ideologisk/holdningsmessig ståsted - hvordan systemene fungere i forhold til en sosial, faglig, teknologisk og eller økonomisk kontekst.

organisasjonsstrukturer - ledelse - administrasjon.

ulike roller og funksjoner - rolleinnehavernes forhold til hverandre.

læreplaner - pedagogiske, psykologiske eller sosiale tiltak - tekniske/praktiske hjelpemidler.

(Kilde: Kap 3 Skogen og Sørli, side 39 ---> og Grys blogg)

Ingen kommentarer: